Tuesday 30 October 2012

DI MANA AMBIGA MENYEPI????


Sejak akhir-akhir ini, masyarakat berbual dengan rakan-rakan, antara perkara yang seiring diperkatakan: "Siapakah pemimpin yang paling popular India Malaysia sekarang?" Majoriti menjawab tanpa berfikir: "! Ambiga"

Itu adalah jenis populariti dan rasa hormat yang dinikmati oleh S Ambiga di kalangan kaum India di negara ini walaupun dia mengetuai gerakan Bersih sebagai sebuah kumpulan berbilang kaum untuk semua rakyat Malaysia.


Beliau tidak dikenali untuk menjadi aktif dalam mana-mana organisasi yang berpangkalan di India. Namun, beliau telah menjadi model peranan bagi kaum India berjuang untuk hak-hak mereka di negara ini dan sering mesra dengan panggilan dirujuk sebagai "Akka" (kakak) oleh generasi muda kaum India.Sejak hari Hindraf pada tahun 2007, tiada pemimpin lain ialah dapat muncul daripada masyarakat India menunjukkan keazaman yang kuat untuk berurusan dengan pihak berkuasa kerajaan dan kemahiran kepimpinan untuk menerajui perhimpunan raksasa seperti Bersih 2.0 dan Bersih 3.0.


Tiba-tiba, Ambiga telah menjadi darling masyarakat India dan tanpa sebarang keraguan, dia akan dapat mempengaruhi segmen besar pengundi India dalam pilihan raya umum yang akan datang.Burger daging lembu akan kos BN



Sememangnya, masyarakat India juga marah dan kecewa tentang serangan yang disasarkan terhadap Ambiga untuk peranannya sebagai pengerusi Bersih dan untuk menganjurkan Bersih 3.0.India peniaga kecil tahu bagaimana sukar ia adalah untuk meletakkan sehingga gerai-gerai penjaja di Kuala Lumpur tanpa kebenaran yang betul dari pihak berkuasa itu sebagai DBKL tetapi itu cara di mana sebuah gerai burger telah didirikan di hadapan rumah Ambiga ini tanpa bantahan apa-apa daripada pihak berkuasa telah dibangkitkan soalan dan menghantar isyarat bahawa tindakan tersebut mempunyai kelulusan tersirat kerajaan BN.




The kenyataan oleh Timbalan KPN Khalid Abu Bakar bahawa gerai itu boleh akan meletakkan sehingga di hadapan rumah Ambiga itu telah juga terkejut banyak dan lagi terhablur yang idea bahawa pihak berkuasa telah menggalakkan tindakan sedemikian untuk menanamkan ketakutan dan kebimbangan di kalangan penganjur Bersih 3,0 dan penyokongnya .Berikutan kejadian gerai burger, paparan kesat aerobik di hadapan rumah Ambiga oleh sesetengah orang memanggil diri mereka sebagai bekas anggota tentera Melayu juga telah menimbulkan kemarahan ramai rakyat Malaysia kerana ia smacked perkauman.Atas semua, menghidangkan burger daging lembu di hadapan rumah Ambiga marah ramai orang India yang, sebagai Hindu setia, mengutuk daging lembu kerana lembu dianggap suci. Ambiga juga Hindu dan seorang vegetarian yang ketat mungkin kerana kelahiran beliau sebagai seorang Brahmin. The Hindu dari masyarakat Brahmin vegetarian yang ketat.


Presiden Hindu Sangam Mohan Shan mengeluarkan kenyataan yang mengutuk tindakan untuk menyediakan dan mengedarkan burger daging lembu di hadapan rumah Ambiga. Hindu Sangam melihat kejadian ini sebagai satu penghinaan kepada masyarakat Hindu dan juga mempersoalkan pihak berkuasa untuk menjaga ibu.Insiden ini telah perlahan-lahan hanyut Pengundi India dari BN dan kenyataan oleh Hindu Sangam adalah salah satu petunjuk yang jelas itu.


Dasar 1Malaysia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga telah berkecai!!!!

No comments:

Post a Comment